AKUNTABILITAS PENGEMBANG DALAM PEMELIHARAAN KAWASAN PERUMAHAN DI SURABAYA (Studi Kasus pada Perumahan di Surabaya Barat dan Surabaya Timur)

Authors

  • Njo Anastasia Faculty of Economics, Petra Christian University
  • Yunita Handayani Alumnus, Faculty of Economics, Petra Christian University
  • Emmanuelle Christiane Alumnus, Faculty of Economics, Petra Christian University

:

https://doi.org/10.9744/jmk.4.1.pp.%2026-35

Keywords:

developers, accountability, estate management.

Abstract

One primary need is housing, so developers must build it, but consumers are now more selective in buying housing. The developer who has a good concept and accountability can attract consumers, especially middle to high income buyers. This research discusses the relationship between accountability of developers, viewed from the type of attention given to security, environmental cleanliness, street conditions, street lighting, drainage, and parks, for housing developments which are not finished being built, with variables such as experience, region, estate management, and cost. The results show that the ten developers who were analyzed have good accountability for their unfinished housing development especially Graha Family and Araya Bumi Megah. Abstract in Bahasa Indonesia : Salah satu kebutuhan primer adalah rumah tinggal, maka diperlukan peran serta pengembang untuk menyediakannya, namun konsumen saat ini lebih selektif dalam membeli rumah. Pengembang yang memiliki konsep dan akuntabilitas baik, yang dapat menarik calon konsumen terutama konsumen menengah ke atas. Penelitian ini membahas hubungan akuntabilitas pengembang ditinjau pada jenis pemeliharaannya, yaitu pada segi keamanan, kebersihan lingkungan, kondisi jalan, penerangan jalan, saluran, dan taman untuk kawasan perumahan yang belum selesai dibangun dengan pengalaman kerja, wilayah pengembangan, keberadaan estate management, dan biaya pemeliharaan. Ternyata hasil penelitian menunjukkan bahwa ke-sepuluh pengembang yang diteliti memiliki akuntabilitas pada pemeliharaan kawasan perumahannya yang belum selesai dibangun, khususnya Graha Famili dan Araya Bumi Megah. Kata kunci: pengembang, akuntabilitas, pemeliharaan kawasan.

Downloads

Published

2004-06-04

How to Cite

Anastasia, N., Handayani, Y., & Christiane, E. (2004). AKUNTABILITAS PENGEMBANG DALAM PEMELIHARAAN KAWASAN PERUMAHAN DI SURABAYA (Studi Kasus pada Perumahan di Surabaya Barat dan Surabaya Timur). Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 4(1), pp. 26-35. https://doi.org/10.9744/jmk.4.1.pp. 26-35

Issue

Section

Articles